Hur handlar jag?

Handla din kamin tryggt hos oss på Kaminkungen!

För Dig som, inte känner till våra rutiner ber vi Dig läsa det här. Är något oklart eller Du vill veta mer – kontakta oss gärna. Priserna inkluderar 25 % moms om inget annat anges. Reservation för prisändringar och tryckfel.

Allmänt
För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
För dig som köper våra tjänster, gäller Konsumenttjänstlagen. 

Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

Köp
Vid beställning i webshopen träffas avtal om köp först när Kaminkungen bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse genereras automatiskt. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Kaminkungen har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år. För hemleveranser faktureras varorna i och med att varorna lämnar Kaminkungens lager.

Pris
I priserna ingår moms med 25 %. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Kaminkungen inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer.

Frakt
DHL levererar våra produkter runt om i landet. En fraktkostnad tillkommer på priset. Fraktkostnad för en braskamin är 800 kr. Norrlandstillägg- och Stockholmstillägget är 400 kr och när det ska ut till glesbygd tillkommer 400 kr. Transporter till ö offereras separat. Fraktkostnad för en tillbehör är 80 kr. Rörtillbehör som går med kaminen debiteras inte. Fler än 2st tillbehör som går med braskamin debiteras inte om det är under 8 kg. Fraktkostnad till vissa Norrlandsorter på golvplattor har ett tillägg på 200 kr. Du bevakar din leverans under "mina sidor" hos oss.

Betalningsvillkor

Förskottsbetalning | 0 kr
Väljer du att betala mot förskottsbetalning levereras din beställning först när betalningen är mottagen. Privatpersoner som inte har tillgång till kontokort kan förmånligt välja just Förskottsbetalning och för kunder som tror att de ska komplettera sin beställning med skorstenstillbehör.

Vi skickar din braskamin så fort betalningen är registrerad på Kaminkungen AB:s bankgiro 5261-8725 . Glöm inte att ange ordernummer. Du blir aviserad före leverans. Förskottsbetalning kostar självfallet ingenting.

SveaWebPay Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Det tas alltid en UC på våra kunder. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Kaminkungen AB överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. För hemleveranser faktureras varorna i och med att varorna lämnar Kaminkungens lager.Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Fakturering på köp som görs utanför webshopen innebär alltid att Kaminkungen AB tar en upplysning på sina kunder.

SveaWebPay delbetala
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Valet gör du enkelt på "Mitt konto" efter att du gjort ditt köp. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08-51493113 för närmare information.

Välj själv om du vill ha räntefri delbetalning i 3, 6 eller 12 månader. Räntefri delbetalning i 3, 6 eller 12 månader.
Ingen årsavgift. Uppläggningavgift: 3 månader: 195 kr, 6 månader: 295 kr, 12 månader: 395 kr. Aviavgift: 29 kr. Allmänna villkor hittar du här.

Exempel:

Exempel köpbelopp 3 månader 6 månader 12 månader
10.000 kr 3.334 kr 1.667 kr 834 kr
15.000 kr 5.000 kr 2.500 kr 1.250 kr


Kortbetalning VISA/MASTERCARD

Du som har VISA eller Mastercard kan enkelt betala dina varor via hemsidan. Du behöver då fylla i kortnummer, kortets giltighetstid och CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna på kortets baksida. Pengarna dras direkt från kontot när du bekräftar ordern. Kaminkungen använder sig av VBV (Verified by Visa) som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering för att ingen obehörig ska komma åt dina kortuppgifter. Din orderbekräftelse är ditt kvitto.

Betalningsvillkor husprojekt
30 % av materialet på kundens beställning faktureras omgående vid kundens beställning (handpenning). Först när kunden betalat handpenningen beställer Bolaget materialet från leverantör. Vid hemleveranser faktureras varorna i och med att varorna lämnar fabrik. Varor som kund skall avhämta skall hämtas snarast, dock senast inom en månad från att Bolaget har meddelat att varorna är klara för avhämtning. Om kund inte avhämtat varorna inom en månad tillfaller handpenningen Bolaget. Vid försenad betalning äger Bolaget att uttaga dröjsmålsränta med 2 % per månad.
Arbete faktureras i och med utfört arbete.

Leveranser
Leveransen ordnar vi så snabbt som möjligt, om inget annat är överenskommet. När köpet är registrerat som betalt skickar vi ut från vårt lager. Många av våra varor finns hemma för omgående leverans (3-6 dagar). Beställningsvaror beställs från våra leverantörer, leveranstiden för dessa varor varierar mellan 3-8 veckor.

Leverans till huset
DHL ska enligt avtalet leverera pallen till postadressen. Det betyder att de inte är skyldiga att dra in godset till dörr utan bara till brevlådan om tomten inte har skäligt underlag. När underlaget är skäligt för att använda pall lyftare eller pirra utan risk för att skada något så levereras godset så långt det går till eller in i huset.

Leverans kan ske genom avhämtning eller med hemleverans.

Hämta varor
Du kan också välja att själv hämta dina varor, vissa mindre braskaminer kan specialbeställas i vår utställning i Stockholm eller varor från hela vårt sortiment på vårt hämtlager i Norrköping. Du betalar då ingen fraktkostnad i Norrköping och 200 kr för att hämta ut i Stockholm.

Leverans av tillbehör - DHL Paket
Mindre leveranser skickas med DHL för avhämtning på ditt närmaste utlämningsställe.

Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden.

Transportrisken
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

Skadat gods
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta direkt till transportören som levererar. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. Dock senast inom en vecka. Skada som inte är synlig vid mottagandet ska anmälas snarast, dock senast inom sju (7) dagar.

Ångerrätt och Öppet köp
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för frakten tillbaka. Fraktavgiften återbetalas ej vid återköp. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick. Ångerrätt gäller heller inte om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. I det fall du har köpt en skorsten till ditt hus får du returnera skorstensdelar enligt våra villkor. Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss så kommer vi överens om hur ersättning för returen ska betalas till dig.

Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post eller telefon inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Kaminkungen följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej.

Återbetalningar
Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.